Nova Mazda 3

U trenutku kada svetska automobilska industrija govori o električnim automobilima i potpunoj promeni načina života svih vozača, Mazda tvrdi da ima ključeve sasvim drugačije budućnosti. Mazda 3 SKYACTIVE-X po navodima izlazi tek za godinu dana, gde je i cilj da sve buduće Mazde budu poput ove nove. Naziv SKYACTIVE-X dobila je po tome što je to benzinac koji funkcioniše skoro kao dizel. Mnogi su to sanjali, ali Mazda je prva prevazišla sve probleme i stigla do serijske proizvodnje.

Drugačija platforma, novo oslanjanje, čak su i sedišta promenjena sa jednim sasvim dobrim razlogom, u svakom slučaju Mazda tvrdi da će klasični automobili poživeti još dugo i da ima sve načine da to ostvari. Uostalom, prema njihovoj računici, i ne samo prema njihovoj, električni automobili ne zagađuju u trenutku dok se voze, već dok se proizvode, i ukupno zagađenje planete NIJE manje. Ukoliko bi se klasični motori napravili bitno efikasnijim, bitno čistijim, a kažu da je SKYACTIVE-X takav, onda bi zapravo stvari za čovečanstvo u kratkom roku mogle da budu bitno povoljnije.

Prema rečima gospodina Kristijana Šulca (razvoj motora) : “ SKYACTIVE-X je naš najnoviji korak na putu ka razvoju motora sa idealnim sagorevanjem. Reč je o benzinskom motoru koji koristi određene tehnologije i principe koje takođe koristimo i u dizel motorima. Shvatili smo da konvencionalnim motorima sa normalnom mešavinom goriva i vazduha „Lambda1“ ne možemo da napredujemo koliko želimo, i zato smo razvili motor sa kompresionim paljenjem siromašne smeše. Ovo je najlakše razumeti ako kažemo da uzmemo mnogo vazduha i malo goriva i to komprimujemo do tačke malo pre samozapaljenja. Zatim dodamo malu varnicu koja pali samo mali deo goriva, ali ta mala količina goriva će u cilindru stvoriti neku vrtsu udarnog talasa koji će ostalo gorivo dovesti prek praga samozapaljenja, i time stvaramo izuzetno efikasno saogorevanje.

Nekoliko tehnologija smo pri put primenili na ovom motoru, kao što znate reč je o motoru sa homogenim kompresionim paljenjem, ali u osnovi imamo dva ubrizgavanja. Imamo inicijalno ubrizgavanje mešavine goriva i vazduha  koja je veoma siromašna, koja se komprimuje unutar komore za sagorevanje. U trenutku kada je klip neposredno pre najviše pozicije, ubrizgavamo drugu količinu goriva, koju raspršujemo, atomizujemo, kroz sistem ubrizgavanja pod visokim pritiskom, i koju vrtložimo u cilindru da bismo dobili savršenu atomizaciju goriva.

Njegova efikasnost se ne odnosi samo na usku oblast rada ovog motora, već mnogo šire, kada prebacujemo brzinu iz šeste u petu brzinu, nećemo biti izloženi velikom povećanju potrošnje goriva. To znači da kada god vozač ima utisak da mu je potrebno više dinamike za preticanje, da ubrza, kada npr ulazi na autoputm to može učiniti bez veće potrošnje goriva. “

Prema rečima gospodina Joahima Kunca (ispitivanje vozila):  ” Siromašno sagorevanje je dobro, uglavnom iz dva razloga, ako imate puno vazduha i malo goriva, samo sagorevanje je hladnije, temperatura sagorevanja je niža, pa se samim tim gubi manje toplote kroz zidove i glavu cilindra, ostaje više toplote koja povećava pritisak u samom cilindru, što konačno potiskuje klip.

Cilj ovog razvoja je da dostignemo , a nadam se da hočemo, snagu od 190 Ks i obrtni moment od 230Nm. Dva litra je odgovarajuća zapremina motora u našoj gami automobila, želimo da ih ugrađujemo i u naše buduće modele. Neće zameniti dizel motore, već će se razvoj dizel motora nastaviti u sledećem koraku. “

Prva stvar koju SKYACTIVE-X pruža kada pređete prvih nekoliko kilometara jeste izuzetno dobar odziv na pedalu gasa, dakle automobil ide veoma glatko. Obrtni moment je praktično kao kod dizela, stisnete glas i on ide, nemate one razne obrtne momente klasične za benzince. Automobil je dosta tiši, nego što je bio ranije, odnosno, ova Mazda 3 sa novom platformom i novim motorim, je dramatično tiša i nešto udobnija nego stara „trojka“. Ono što Mazde obećavaju jeste kada SKYACTIVE-X postane serijski, kada zapravo stigne do kupaca, da će pružiti 20-30% veći obrtni moment, 20% nižu potrošnju. Praktično ono što je do juče bio san za klasičan motor, ona bi taj san trebalo da ostvari. Nikakve zvanične brojke nam nisu saopštive, dakle, nemamo ništa konkretno, ali ukoliko uporedimo to sa aktuelnom generacijom benzinaca iz Mazde i onda umanjimo za te procente koje su najavili to bi značilo da prosečna potrošnja bez ikakvih problema može da bude na 4 litre ili čak manje.

Koliko su se u Mazdi potrudili da podare za svoju sledeću generaciju automobila maksimalno dobar osećaj u vožnji, govore i sedišta. Spolja izgledaju potpuno isto, ali ono što inženjeri kažu jeste da njihova kontrukcija je takva da kičmu vozača drže u jednom prirodnom „S“  odnosno izvijenom položaju, kao kada hodate ili kada trčite. Jedostavno Vi svaku kretnju kada skrećete, usporavate, ubrzavate,  osećate u kukovima, i to je upravo ono što su u Mazdi želeli da urade, da vozač svaki pokret automobila oseća u kukovima, a ne u nogama i to onda zapravo doprinosi maksimalnom dobrom osećaju i maksimalnoj dobroj kontroli.

Razvoj platforme

mazda 3 2019

To je veoma važno za nas, prerađena je kinematika prednjeg dela, i dobijen je prednji ugao ramena prednjeg oslanjanja, u cilju direktnijeg rasporeda opterećenja. Pojačali smo kompletnu strukturu, naročito na najopterećenijim tačkama. Takođe prerađena je struktura pneumatika, u prošlosti imala je veliku vertikalnu čvrstoću, zato što je omogućavala znatno direktnije upravljanje. Zahvaljujući činjenici da se sada koristi ” G-VECTORING CONTROL ” sistem, zapravo se može povećati vertikalni pritisak na pneumatike i dalje imati svakako direktan odziv, pa se zato stvorila mogućnost smanjenja vertikalne čvrstine pneumatika za 10%. Sve to naravno povećava udobnost tokom vožnje.

Manje zagađenja

mazda skyactiv x motor

Njihovo fundamentalno ubeđenje je da će, sa efikasnim motorom sa unutrašnjim sagorevanjem, poput SKYACTIVE-X-a ili generacija koje će doći posle njega, da ćemo imati emisiju ugljen dioksida, u celom procesu od proizvodnje do vožnje, koja je ista ili bolja u odnosu na električno vozilo koje se napaja sa „standardne mreže“. Zbog toga je jedini razlog da ponude električno vozilo jeste ukoliko je ono „obavezno“ ili ga kupci zaista žele. Danas niko ne kupuje električno vozilo, ili skoro niko ne kupuje električno vozilo, ukoliko za to nema velike subvencije.

Zaključak:

Na kraju ceo zaključak može da se svede na jednu rečenicu – Jedva čekamo da ovo vozilo vidimo u serijskoj proizvodnji.

 

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here